Word ‘s ochtends beter wakker met een daglichtlamp

Ja, het is in de wintermaanden verschrikkelijk om uit bed te komen. Je deken is zo lekker warm en de zon schijnt niet. Dit maakt het lastig om volledig wakker te worden. Het blauwe licht van je telefoon of de flikkerende kleuren van je alarmklok geven net niet genoeg licht om je goed wakker te maken. Daarom is het handig om een daglichtlamp naast je bed te hebben. Door deze aan te zetten, boots je het licht van de zon na. Hierdoor kun je makkelijker wakker worden en aan een frisse start van de dag beginnen.

Daglicht helpt je een betere nachtrust krijgen

Je hebt waarschijnlijk wel gewend dat je aan het begin van de winter, na het terugzetten van de klok, al wat gezondheidsproblemen hebt ervaren. Dit komt, naast de lage temperatuur, ook door een verminderde inname van daglicht! Wij, als mensen, hebben dagelijks een goede portie daglicht nodig om goed door het leven te kunnen. Een gebrek hieraan kan leiden tot slaapproblemen en dus wordt het ook lastiger om ‘s morgens vroeg op te staan. Een daylight lamp kan hiermee helpen. Als je deze zowel voor als na het slapen aanzet, merk je gelijk al een verbetering aan de slaapkwaliteit!

Waar zorgt gebrek aan daglicht voor?

In de winter is een groot deel van de Nederlanders vrijwel niet meer buiten te vinden. Daarnaast is het vaak al donker als we al buiten zijn. Stel; je moet vroeg weg om op werk te zijn en je gaat pas weer terug als de zon eenmaal onder is, zo krijg je ontzettend weinig daglicht binnen. Dit gaat ervoor zorgen dat onze biologische klok in de war raakt. Als je overdag meer daglicht binnen weet te nemen, slaap je ‘s nachts beter en word je ‘s ochtends sneller wakker. Daarom moet je zorgen dat je op de een of andere manier, bijvoorbeeld door middel van een daglichtlamp, genoeg daglicht tot je kan nemen. Normaal kunstlicht is vaak te zwak, dus let goed op.

In je dagelijks leven meer daglicht tot je nemen

Natuurlijk is het wat dubieus om al je daglicht van een enkele lamp te nemen, dat is logisch. Daarom is het belangrijk om stappen te proberen te nemen om in je dagelijks leven overdag wat natuurlijk daglicht binnen te krijgen. Zo is goed om te beginnen met tenminste een half uurtje buiten te zijn terwijl de zon krijgt. Ook kun je op kantoor proberen je bureau zo dicht mogelijk bij het raam te plaatsen. Immers; des te meer daglicht je binnen krijgt, des te beter je je voelt!

 

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *