Door het coronavirus is er gedurende twee maanden veel veranderd in de samenleving. Wat begon met een kleine aanpassing om geen handen meer te schudden, escaleerde al snel tot een intelligente lockdown. Gelukkig neemt de druk op de IC’s af. Het lijkt het weer de goede kant op te gaan. Daarom kunnen de maatregelen langzaam maar zeker weer versoepeld worden. En dat is fijn, want van binnen zitten met dit mooie weer wordt niemand echt gelukkig.
Komende tijd zullen we moeten wennen aan een zogenoemde anderhalve meter-samenleving. En die anderhalve meter afstand houden blijkt moeilijker te zijn dan gedacht. Daarom hebben winkels maatregelen genomen om afstand tussen bezoekers te kunnen waarborgen. Niet alleen voor het winkelend publiek, maar ook voor de veiligheid van het personeel. Maatregelen duidelijk maken doe je door ze helder te communiceren. Zo zijn er inmiddels veel hulpmiddelen beschikbaar om de maatregelen in je winkel, kantoor, school of andere openbare plek duidelijk te communiceren. Iedereen doet dit op een eigen manier. Hieronder vind je een aantal voorbeelden op welke manieren maatregelen gecommuniceerd kunnen worden.
Vloertape
Veel winkels openen weer hun deuren en de winkelstraten worden steeds drukker. Als winkeleigenaar wil je voorkomen dat het te druk wordt in de winkel. Daarnaast wil je dat de afstand van anderhalve meter gewaarborgd kan worden. Een simpel hulpmiddel als vloertape kan al een groot verschil maken. Met vloertape kunnen winkelbezoekers beter inschatten hoeveel anderhalve meter is. Daarnaast zorg je dat bezoekers netjes in een rij kunnen wachten bij de pashokjes of kassa. Hiervoor kun je ook vloerstickers drukken.
Veiligheidshesjes
Gebruik hesjes om de veiligheid van winkelpersoneel te waarborgen. De neonkleurige hesjes maken jouw personeel goed zichtbaar. Daarnaast zijn de hesjes multifunctioneel, want je kunt er ook maatregelen op communiceren. Bijvoorbeeld de tekst ‘Ik help u graag maar wel op 1,5 meter afstand’.
Pijl stickers
Is afstand houden door smalle paden in jouw winkel erg lastig? Creëer dan een looproute met eenrichtingsverkeer. Door met pijlen de juiste richting aan te geven, voorkom je dat winkelbezoekers door elkaar heen lopen of tegen elkaar opbotsen. Daarnaast zorg je dat bezoekers geen stukjes van de winkel missen. Dit kan weer bijdragen aan een goede verkoop. En dat kun je wel gebruiken in deze gekke tijd.
Plexiglas spatscherm
Afstand houden is echter niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld bij de kassa. Hier is gelukkig ook een hulpmiddel voor bedacht, namelijk plexiglas schermen. Het doorzichtige spatscherm dient als scheidingswand tussen personeel en klanten en beschermt tegen verspreiding van het coronavirus.
Textielframe
Het is verplicht om de maatregelen aan de buitenkant van de winkel weer te geven. Daarnaast moet dit binnen worden herhaald. Dit kan je heel gemakkelijk doen met een textielframe. Dit is een display voor in je winkel, etalage of showroom. Je kunt kiezen voor een textielframe met of zonder led verlichting.
De uitgelichte hulpmiddelen zijn slechts een aantal voorbeelden van hoe je maatregelen kunt communiceren. Een aantal maatregelen zijn volgens het protocol verantwoord winkelen van de Rijksoverheid verplicht. Bijvoorbeeld het ophangen van de regels aan de buitenkant van de winkel en anderhalve meter afstand houden. Je kunt dit geheel op je eigen manier vormgeven. Er zijn veel mogelijkheden, zodat we samen weer kunnen vooruitkijken naar een gezonde toekomst.