Lokalisatie is belangrijk voor merken om hun publiek aan te spreken. Het is het proces waarbij de eigenschappen van een product worden aangepast aan de eisen van de plaats waar het wordt gelanceerd, in termen van taal, cultuur, en politiek en juridisch scenario.
De definitie van taallokalisatie
Taallokalisatie is een proces van aanpassing van het product in de taal die geschikt is voor de specifieke cultuur en geografische locatie/markt. Het betekent niet alleen om van één taal naar de andere te vertalen. Hierbij ligt de nadruk op het communiceren in plaats van het hergebruiken. Het lokalisatieproces is de vertaling en culturele aanpassing van software, spelletjes en websites, maar ook van audio, video of andere multimedia. Het wordt minder vaak gebruikt voor schriftelijke vertaling. Lokalisatie kan verschillend worden uitgevoerd voor verschillende regio’s die dezelfde taal spreken. Bijvoorbeeld; Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, en België spreken verschillende dialecten van Duits met verschillende idiomen ook. Opzoek naar een expert op het gebied van vertaling en lokalisatie? Zie dan Attached Global.
Vertaling vs. Lokalisatie
Er is een dunne lijn tussen lokalisatie en vertaling. De vertaling omvat grammatica en spellingkwesties die door de geografische plaatsen variëren. De lokalisatie behandelt meer significante, niet-tekstuele componenten van producten of diensten. Het behandelt andere aspecten zoals het aanpassen van grafiek, het gebruiken van aangewezen datum en tijdformaten, het goedkeuren van de lokale munt, kleurenkeuzen, en culturele verwijzingen, onder vele andere details.
Waarom is lokalisatie belangrijk?
De noodzaak om te communiceren en contact te maken met uw publiek is de belangrijkste reden om gebruik te maken van lokalisatiediensten. Als u zich op een wereldwijd publiek richt, moet u een goed doordachte strategie hebben en een goede manier om met uw doelgroep te communiceren. Dit is waar lokalisatie in beeld komt. Zonder dit, zult u niet kunnen verbinden met uw klanten en zou uiteindelijk in verliezen eindigen. Maar wat is lokalisatiestrategie en hoe pak je dat aan? Het is de strategie die bedrijven gebruiken om hun product op de markt te brengen in elke regio waar ze actief zijn. Lokalisatie van de taal is een belangrijk onderdeel van dit proces. Taallokalisatie is een verplichte dienst waarin u moet investeren als u uw verkoop wilt stimuleren, een wereldwijde hit wilt zijn en een betere ROI wilt hebben, aangezien het de behoeften van alle geografische locaties afzonderlijk behandelt. Dankzij de goedkeuring ervan zal uw bedrijf beter in staat zijn om contact te leggen met uw klanten en zo een extra impuls te geven aan uw bedrijf.