Voors en tegens van suikervrije chocolade

Veel mensen kiezen ervoor om suikervrije chocolade te kopen in plaats van regelmatig gezoete snoepjes met de indruk dat ze gezonder zijn dan de originele versie. De waarheid is dat chocolade, of het nu suikervrij of gewoon is, nog steeds chocolade is – en de meeste chocolade bevatten veel calorieën, vet en koolhydraten.

Suikervrije pralines gebruiken kunstmatige zoetstoffen of suikervervangers om een ​​zoete smaak te creëren terwijl echte suiker wordt vermeden. De meeste van deze zoetstoffen bevatten minder calorieën, maar de meeste zijn niet bepaald calorievrij. Velen zijn nu beschikbaar, van oudere typen zoals sacharine en aspartaam ​​tot de nieuwere stevia en sucralose. Suikeralcoholen zoals erythritol zijn een ander type zoetstof dat aan populariteit wint bij voedselproducenten.

Suikers verminderen is altijd een goed idee: de federale voedingsrichtlijnen van 2015 stellen voor om de inname van toegevoegde suiker te beperken tot minder dan 10 procent van uw dagelijkse dieet. Dat is 200 calorieën op een dieet van 2000 per dag of ongeveer drie pakjes M & M’s van normale grootte. Voor mensen met diabetes zijn suikervrije snoepjes zeker een betere keuze als u de bloedsuikerspiegel stabiel wilt houden, hoewel u nog steeds het koolhydraat- en caloriegehalte moet controleren om zeker te zijn van hun algehele effecten. Natuurlijk, als je een chocolaatje gebruikt om je bloedsuikerspiegel snel te verhogen, blijf dan bij snoepjes die wel suiker bevatten.

Uiteindelijk zijn we allemaal veel beter af met het verminderen van snoep en chocolade. Soms hunkeren we echter naar chocolade en heb je gewoon een kleine traktatie nodig om je zoetekauw te bevredigen. Als je je afvraagt ​​of suikervrij snoep voor jou een optie is, zijn hier een paar punten om te overwegen.

Is suikervrije chocolade echt gezonder?

Suikervrije chocolade bevatten doorgaans minder koolhydraten en calorieën dan gewone snoepjes, hoewel soms net iets minder. De sleutel hier is dat suikervrij niet koolhydraatvrij of vetvrij betekent, dus als je koolhydraten of calorieën bekijkt, moet je er nog steeds op letten dat je het niet overdrijft. Lees het voedingsetiket om bij te houden hoeveel koolhydraten en calorieën je inneemt.

Suikervrij betekent ook niet vetvrij. Met name suikervrije chocoladesuikergoed kan veel verzadigd vet bevatten, dat voorkomt in cacaoboter. Bovendien hebben veel gebakken producten die suikeralcoholen als zoetstof gebruiken, meer verzadigde of transvetten dan reguliere versies. Daarom is het belangrijk om voorzichtig te zijn bij het eten van suikervrije chocolaatjes, vooral als u een hartaandoening heeft, te zwaar bent, diabetes heeft of een andere reden heeft om voorzichtig te zijn met de vetinname. Diabetici moeten ook weten dat het vetgehalte in de meeste chocolade – suikervrij of niet – de vertering van suiker vertraagt, dus gebruik nooit chocolade als je een bloedsuikerspiegel nodig hebt.

Controle portiegrootte. Alleen omdat iets suikervrij is, wil nog niet zeggen dat je meer kunt eten dan je normaal zou doen. Suikervrije lekkernijen zijn niet echt ‘gratis’ voedingsmiddelen, omdat ze nog steeds calorieën, vet en koolhydraten bevatten.

Hoe zit het met de smaak? Als je smaak overweegt, zul je merken dat suikervrije chocolaatjes of gebakken goederen een hit zijn. Als je de smaak niet lekker vindt, sla hem dan over. Het heeft geen zin om het te eten, alleen omdat het suikervrij is. In plaats daarvan is het misschien logischer om gewoon een kleine portie van het echte werk te nemen, zoals een ons pure chocolade of een half kopje ijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorieën