Aanschafprijs van elektrische auto is een barrière

De benzine- en dieselauto’s verdwijnen binnen vijftien jaar uit de Europese showrooms, als het aan de Europese Commissie ligt. Het is een van de ingrijpende klimaatmaatregelen om ook het wegverkeer, dat de afgelopen jaren alleen maar meer CO2 is gaan uitstoten, in korte tijd te verduurzamen. Het verkeer is verantwoordelijk voor een kwart van de totale CO2-uitstoot. En anders dan bij andere grote producenten van broeikasgassen als de energiesector en de industrie, groeit die uitstoot van auto’s nog altijd.

De aanschafprijs van elektrische auto’s kan een grote barrière vormen voor veel consumenten om over te stappen op elektrisch rijden. Miljoenen Europeanen hebben nog nooit meer dan enkele duizenden euro’s uitgegeven aan de aanschaf van hun auto. Zij hebben überhaupt het geld niet om een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto te kunnen kopen.

De EU wil de aanschaf van een elektrische auto’s aantrekkelijker maken door de benzineprijs waarschijnlijk te verhogen. De commissie wil de olie-industrie mee laten betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer. Dit zal via de benzine worden doorberekent aan de consument.

Om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen zullen ook de verbruikskosten van elektrische auto’s omlaag moeten in verhouding tot benzineauto’s om de consumenten over de streep te krijgen. Hierin kan de overheid sturen door de benzineprijzen verder te laten stijgen ten opzichte van de kosten om een elektrische auto op te laden. Dit zijn geen populaire maatregelen. Zeker niet in een periode waarin de inflatie al snel is opgelopen door de stijging van de benzineprijzen als gevolg van de oorlog in de Oekraïne.

De populaire hybride auto’s die al veel minder CO2 uitstoten zullen op termijn dus ook verdwijnen. Zij gaan de autofabrikanten nog wel helpen bij het behalen van de doelstellingen die voor 2030 zijn vastgesteld. De nieuwe auto’s die dan verkocht worden mogen dan nog maar 45% van de CO2 uitstoten ten opzichte van de auto’s die dit jaar verkocht worden.

Niet alleen personenauto’s moeten gaan elektrificeren. Ook vrachtwagens gaan elektrisch. Hiervoor zal een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen moeten verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.

De tarieven van leasemaatschappijen zullen ook meebewegen in de overgang naar elektrische rijden. Het grootste deel van de leaseprijs wordt bepaald door de waardevermindering van de auto gedurende de leaseperiode. Door de transitie naar elektrisch rijden zal de restwaarde van elektrische auto’s relatief goed blijven en die van benzine en dieselauto’s onder druk komen te staan. Het resultaat is nu al zichtbaar. Dieselauto’s worden zo goed als helemaal niet meer aangeboden als privé lease auto. Leasemaatschappijen hebben geleerd van de tegenvallende restwaardes van dieselauto’s na het grote dieselschandaal.

Met de snelle innovatie op het gebied van elektrische auto’s is de restwaarde een onzekere factor die consumenten ervan kan weerhouden om een elektrische auto te kopen. De nieuwste modellen zijn qua actieradius niet meer te vergelijken met de eerste elektrische modellen. Een voordeel van private lease elektrische auto is dat de leasemaatschappij het risico draagt voor een tegenvallende restwaarde. Als consument lever je de auto gewoon weer in aan het einde van de leaseperiode.

In een private lease vergelijker kies je over het algemeen eerst voor een merk en een model. Hierna is het van belang om de juiste uitvoering qua luxe en comfort te kiezen. De prijzen tussen uitvoeringen verschillen al snel tientallen euro’s per maand. Op basis van het gewenste aantal kilometers en de looptijd kunnen dan de prijzen tussen de leasemaatschappijen vergeleken worden. Let hierbij ook op de verschillen in voorwaarden.

Het voordeel van private lease zit voor de meeste mensen in het gemak. Alles wordt voor je geregeld. Geen gedoe bij het kopen of verkopen van de auto. Aan het eind van de leaseperiode lever je de auto gewoon weer in. En elke maand hetzelfde bedrag betalen zonder verrassingen. Inclusief de kosten voor de verzekering, belastingen en onderhoud.

Bijna niemand kan precies voorspellen hoeveel hij over 2 of 3 jaar in een private lease auto rijdt. Een verhuizing, wisseling van baan of nieuwe relatie op afstand kan voor een geheel nieuwe situatie zorgen. Waar je dan mee te maken krijgt is de verrekening van de meer of minder kilometers. Lang niet alle leasemaatschappijen compenseren minder kilometers. En de kosten voor de meer kilometers kunnen aanzienlijk verschillen.

Wat is Private Lease

Private Lease is een vorm van Operational Lease, een term die gebruikt wordt om aan te geven dat alles geregeld is om de leaseauto te kunnen rijden. Denk hierbij aan onderhoud, verzekeringen, belastingen en pechhulp. Zoals de naam al aangeeft kan een Private Lease overeenkomst alleen worden afgesloten door particulieren. 

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *