za. sep 25th, 2021

Beautiful young woman while training in the gym

5 redenen waarom jij aan krachttraining zou moeten doen

We zijn tegenwoordig steeds meer bezig met onze gezond- en fitheid. Veel vrouwen weten de weg naar de sportschool te vinden, of zijn buiten bezig met bootcamp of HIIT trainingen. Toch zien we vaak dat de focus ligt op cardio-oefeningen en groepslessen. Het krachthonk wordt door veel vrouwen vermeden, en dit is geheel onterecht. Want je hoeft echt niet bang te zijn om als vrouw zijnde lekker met die gewichten te smijten. Krachttraining heeft juist erg veel voordelen voor vrouwen. Welke dan? In deze blog geven we je 5 redenen om vandaag nog met krachttraining te beginnen!

Krachttraining verbetert jouw lichaamssamenstelling

Vaak zijn vrouwen bang om snel breed te worden door krachttraining. Maar maak je geen zorgen, dit gaat echt niet gebeuren. Het opbouwen van veel spiermassa duurt lang. Mannen moeten er al hard voor trainen en zij beschikken over meer testosteron, het belangrijkste hormoon voor spieropbouw. Dus nee, je wordt geen vrouwelijke hulk door een aantal keer per week krachtoefeningen te doen.

Wel verbeter je met krachttraining je lichaamssamenstelling. Je zal vet verliezen en wat meer spiermassa opbouwen. Dit zorgt ervoor dat je strakker in je vel komt te zitten en juist je vrouwelijke vormen beter accentueert.

Toename van kracht bij dagelijkse activiteiten

Krachttraining voor vrouwen heeft meer voordelen dan enkel een mooier lichaam. Door op regelmatige basis spierversterkende oefeningen te doen merk je dat je sterker wordt. Dit helpt je ook in het dagelijks leven.

Gemiddeld gezien kan krachttraining zorgen voor een krachttoename van 30 tot 50 procent. Dit helpt je bij allerlei activiteiten, zoals het tillen van de boodschappen of het tuinieren. Daarbij heeft het natuurlijk ook een positief effect op je werk, als je een matig tot intensief beroep hebt.

Minder kans op botontkalking op latere leeftijd

Vrouwen boven de 60 jaar hebben een hogere kans op botontkalking. Het brozer worden van de botten noemen we ook wel osteoporose. Naarmate we ouder worden neemt de botdichtheid af. Dit kan leiden tot blessures en andere lichamelijke klachten. Door krachttraining neemt de kans op botontkalking af.

Gewichtstraining zorgt ervoor dat botsterkte en botdichtheid behouden blijft. Omdat je de spieren traint versterk je ook de botten en gewrichten. Hoe? Doordat de spieren via pezen aanhechten op botten komt er bij het uitvoeren van krachtoefeningen ook druk op deze botten te staan. Net zoals ons lichaam instaat is om de spieren te versterken, kan het ook botweefsel sterk houden.

Hogere vetverbranding in rust

Een mooi bijkomend voordeel van krachttraining is dat je stofwisseling sneller gaat werken. Door een toename van spiermassa gaat je lichaam ook in rust meer energie verbruiken. Je spieren vragen namelijk in rust ook energie, terwijl vetmassa dit niet doet.

Toename van spiermassa = hogere vetverbranding

Dit betekent dat je lichaam makkelijker vet gaat verbranden en je dus iets meer kan eten zonder direct aan te komen. Een toename van een halve kilo aan spieren zorgt ervoor dat je lichaam in rust al ruim 50 kcal extra verbruikt per dag.

Krachttraining geeft meer zelfvertrouwen

Door krachttraining kun je de gezondheid en fitheid van je lichaam verbeteren. Maar naast een mooier lichaam, hogere verbranding en sterkere botten heeft fitness ook een belangrijk effect op je mentale weerbaarheid. Vrouwen die aan krachttraining doen hebben over het algemeen meer zelfvertrouwen en stralen dit ook uit.

Zij krijgen een beter zelfbeeld doordat ze actief zijn en werken aan hun fysieke gesteldheid. Ze zijn vaak meer tevreden over hun lichaam. Maar dat is niet het enige! Krachttraining is een perfect middel tegen stress en helpt depressies voorkomen. Tijdens het trainen verbeter je de stressweerbaarheid van je lichaam. Lichamelijke beweging beschermt je lichaam tegen chronische stress en kan op deze manier de kans op een depressie of burn-out verkleinen.

Beginnen met krachttraining?

In deze blog heb je 5 voordelen van krachttraining voor vrouwen kunnen lezen. Ben jij nog niet aan het sporten, maar wil je graag beginnen? Dan is begeleiding van een personal trainer of online coach een goede optie. Met de juiste begeleiding behaal jij jouw doelen in de sportschool nog sneller. Bovendien voorkom je blessures en overbelasting. Op Voeding-en-fitness.nl kun je terecht voor meer tips over gezonde voeding, krachttraining en supplementen. Uiteraard kun je daar ook een online personal trainer inschakelen voor advies op maat!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Categorie├źn